گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران
ارتش و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی
در سال 57 که نیروی هوایی وارد گود انقلاب شد، کاری انجام داد که اگر در هر کشور و انقلابی، هر عنصری از عناصر مسلح آن کار را انجام بدهد، برای او یک افتخار دائمی به حساب خواهد آمد، چون همه میدانند که رژیم گذشته روی ارتش سرمایه گذاری های گوناگونی کرده بود و به آن امید زیادی داشت. البته، امید نابجایی بود. علت هم این بود که در حقیقت آنجایی که او سرمایه گذاری کرده بود و آن بخشی که او همه چیز را رایگان در اختیارش گذاشته بود، کارایی نداشت و کاری از او برنمی آمد. رؤسا و فرماندهان بالا و عناصر ویژه در ارتش، متعلق به دستگاه سلطنت و رژیم بودند، اما آن عناصر ویژه، در روز روز و جای جای، کارایی نداشتند. البته، همیشه بدنه کارایی دارد. بدنه ارتش که جزو آحاد مردم بود، نه مشمول خیرات و برکات آن دستگاه بود و نه قاعدتاً آن دستگاه میتوانست به او امیدی داشته باشد. لذا وقتی که برای بدنه ارتش، معرفت و آگاهی به مسائل جاری کشور پیدا شد، همه بساطی که آنها چیده بودند، واژگون شد. اول نیروی هوایی سد را شکست و وارد میدان شد، بعد هم نیروی زمینی به آن ملحق گردید. نیروی زمینی با انقلاب پیوست و وارد صفوف انقلاب شد و همین به پیروزی سریع انقلاب کمک کرد (ارتش کلمه طیبه، ج1، مشروح رهنمودهای مورخ 19/11/1368، ص 70).
ارتش و دفاع مقدس
انصافاً ارتش ما، ارتش بسیار والایی ست. امتیازهایی زیادی در شما وجود دارد که در دیگران نیست، شما ارتشی هستید که برای کشور و ملت خود جنگیده اید. کمتر ارتشی در دنیا اینگونه است. خیلی از ارتش های دنیا، در متن بحران ها قرار نگرفتند و یا لااقل شرایط دشواری نداشته اند و امتحانی اینچنین نداده اند. شما با وجود شرایط دشوار، ده سال جنگیدید. جنگ تحمیلی، هشت سال طول کشید، اما شما با دشمن ده سال جنگیدید زیرا قبل از شروع جنگ تحمیلی، ارتش در جبهه ها بوده از هفته اول پیروزی انقلاب و از ماجرای پادگان مهاباد، ارتش فعالیت داشت. من از نزدیک شاهد حضور نیرومند ارتش بودم و پادگان ها و خطوط و قرارگاه هایتان را دیده ام. انسان های وارسته ای وجود داشتند که هفت سال خانه آنها سنگر، و ویلایشان چادر بیابان بود. خالبان های شجاع، کادرهای پروازی و غیرپروازی نیروی هوایی، عناصر نیروی دریایی در شرایط سخت دریا، جبهه های زمینی، بخش های پشتیبانی، مثل دستگاه های صنایع و آموزشگاه ها و امثال آنها، حقاً و انصافاً امتحان خوبی دادند. من این نکته را با قوت و قدرت میگویم و به خاطر ملاحظه حال و دل کسی آن مطرح نمیکنم (ارتش کلمه طیبه، ج1، مشروح رهنمودهای مورخ 18/3/1368، ص 32 الی 33).
ارتش و معونیت گرایی
در جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح، عظمت و ابهت خود را فقط به قدرت سلاح نشان نمیدهند، بلکه در کنار آن اقتدار معنوی آنها وابسته به نیروی ایمانی آنهاست. برای خدا، برای انسانیت، برای گسترش توحید، و برای دفاع از ارزش های اصیل است که سرباز ایرانی و نظامی ایرانی و جوان مسلح ایرانی اسلامی، در این کسوت در می آید و خود را آماده نگاه می دارد. اگر در دنیای مادی امروز و در طول تاریخ، ارتش ها برای فرونشاندن آتش حرص و طمع قدرتمندان به وجود آمده اند و به کار گرفته شده اند و اگر امروز ارتش های مسلح عالم وسیله زورگویی ابرقدرت به حساب می آیند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جان فدایان فضایل اند و برای تثبیت فضایل انسانی و ارزش های الهی است که تمرین و مقاومت میکنند و در میدان ها می ایستند، این است آن چیزی که در نهایت پیروزی قطعی و قاطع را به دست خواهد آورد. این را باید حفظ کنید (ارتش کلمه طیبه، ج2، مراسم مشترک تحلیف و اعطای سردوشی در دانشگاه افسری امام علی علیه اسلام، مورخ 28/7/1387، ص99).
ارتش و بصیرت انقلابی و دینی
یکی از نقاط قوت بزرگ ملت ایران، ایمان و دین باوری، معرفت دینی و مذهبی و علاقه شدید به مسائل الهی و معنوی است. این هم نقطه قوتی است که کسی نمیتواند انکارش کند. همیشه بزرگ ترین کارها را کسانی کردند که با منبع غیبی در ارتباط بوده اند. این، امر واضحی است. به عنوان مثال، در جهاد هشت ساله ملت ایران، اگر توسل و توجه به غیب و اتکا به خدا به عنوان منشاء تمام قدرت های عالم وجود نداشت، آن پیروزهای درخشان به دست نمی آمد.
در مقابل آن جبهه مستحکم، تکیه بر معنویت بود که توانست همه گره ها را باز کند. وقتی به این ملت میگفتند «دشمنان، همه امکانات تسلیحاتی را فراهم آورده اند تا شما را در جنگ شکست دهند.» جواب ملت این بود که «خدا بالاتر و قوی تر از اینهاست.» ملت ایران با این اعتقاد در جنگ تحمیلی، در انقلاب بزرگ اسلامی و در طول تاریخ در همه مراحل پیش رفته است. این هم از خصوصیات ملت ایران است. ملت ایران ملت دین باوری است. البته در دنیا ملت هایی هستند که دین باوراند. در بین ملت های غربی هم بعضی به دین، باور و اعتقاد دارند. اما بعضی هم، اساسا مردمانی لاابالی اند که با دین و ایمان و خدا و معونیت سر و کاری ندارند. در دنیا، در بین مسیحیان و غیرمسلمان و ادیان دیگر، چنین انسان هایی وجود دارد. ملت ایران جزو ملت هایی است که از سابق، گرایش دینی داشته است (ارتش کلمه طیبه، ج1، مشروح رهنمودهای مورخ 24/1/1373، ص188 الی 189).
ارتش و ولایت پذیری
برادران ارتشی، سپاهی و بسیجی و نیروی انتظامی، با بقیه ملت ایران از یک نظر تفاوت دارند، و به تعبیر بهتر از یک امتیاز برخوردارند. امتیازشان این است که امام (ره) با اینکه رهبر همه بود، ولی مستقیما فرمانده آنها بود. من بارها به ارتشی ها گفته ام که از دوران پیامبران، فرمانده کل قوای عارف و حکیم و عاشق و الهی در دنیا سراغ نداریم.
ما در هیج جای دنیا – نه امروز و نه در گذشته – نظامی ای را سراغ نداریم که تحت فرماندهی انسانی معنوی و الهی و عارف و دارایی رقیق ترین احساسات بشری و در عین حال با قاطعیت و صلابتی که هیچ فرماندهی در دنیا از آن برخوردار نیست، به حراست و دفاع از ناموس و حیات شرافتمندانه ملت در مقابل تجاوزگران بپردازد (ارتش کلمه طیبه، ج1، مشروح رهنمودهای مورخ 18/3/1368، ص 31 الی 32).
ارتش و مردم داری و مردم یاری
امروز ارتش به معنای واقعی کلمه عزیز است. مسئولان کشور، شما را دوست دارند و قدرتان را می دانند. سال گذشته دید که یکی از آخرین صادرات ذهن شریف امام (ره) همان پیامی بود که به ارتش دادند که چه پیام محبت آمیز و احترام آمیزی بود. من، همیشه با ایشان راجع به ارتش و نیروهای مسلح زیاد صحبت می کردم و می دیدم که قلباً برای ارتش احترام قائلند. این، عزت است.
مردم هم شما را واقعا عزیز می شمارند و مدافع خود می دانند و مهاجم به خودشان و بی تفاوت و سربار نمی انگاراند. هشت سال جنگ، به مردم ما کاملا آموخت که اونیفورم و نیروهای مسلح، کلاً چقدر برایشان ارزشمندند. این عزت واقعی است. قدر آن را بدانید و برای حفظ و ازدیادش تلاش کنید. از خدا هم کمک بخواهید، تا انشاءالله کمکتان کند (ارتش کلمه طیبه، ج1، مشروح رهنمودهای مورخ 5/12/1368، ص 86).
ارتش و سازندگی و خودکفایی
امروز عناصر ما، مردمان ما این توانایی را دارند که خودشان بسازند. راست می گویند بعضی از مسئولین محترم که می گویند تحریم نعمتی بود برای ما. واقعا همینجور بود، اگر از روز اول دروازه ها را باز می کردند و همه چیز به ما می دانند، ما امروز نه میتوانستیم هواپیما بسازیم، نه میتوانستیم کشتی بسازیم و نه بقیه چیزهایی که ساختیم را میتوانستیم بسازیم، حتی نمیتوانستیم تعمیر هم بکنیم، پول داشتیم، پول نفت بود می دادیم، بلد هم نبویدم، این حالت تنبلی در ما نهادینه شده بود. تحریم ما به خود آورد، مثل آدم نیمه خوابی که وقتی سیلی ای به گوشش بنوازد، به هوش می آید، به هوش آمدیم. فهمیدم که میتوانیم خودمان کار کنیم و کردیم. امروز دانشگاه های ما هم در خدمت پیشرفت علم و صنعتند. امروز دانشوران بیگانه حتی از کشورهایی که دشمن خونی ما هستند و میخواهند سر به تن ما نباشد، می آیند دانشگاه های صنعتی ما را بازدید میکنند و شگفت زده میشوند. اینها تحلیل نیست، اینها گزارش واقعیت است، اطلاع است. تحقیقات ما را میبینند و شگفت زده میشوند؛ سلول های بنیادی را می بینند، باور نمی کنند، عمل جراحی دشوار و حساس را می بینند و می گویند اگر ندیده بودیم قبول نمی کردیم، باور نمی کردیم. در همه جاها همینجور است، در ارتش هم همینجور است، در ارتش هم خود جوان های ارتشی پیش قدم شدند، من آن وقت در وزارت دفاع بودم، چندتا از همین جوانهای ارتشی آمدند پیش من با همان سابقه ای که گفتم پیش از انقلاب با بعضی از این جوانها داشتیم، آمدند گفتند ما می توانیم نوسازی کنیم، باسازی کنیم، تعمیر کنیم و بسازیم، که جهاد خودکفایی را ما آنجا به وجود آوردیم. اعلام کردیم خودکفایی، جهاد کنید، مجاهدت کنید، جهاد همه اش شمشیر دست گرفتن و تفنگ دست گرفتن نیست. جهاد یعنی در میدان مبارزه زندگی حضور فعال داشتند، آن هم نه همیشه در موضوع دفاعی، بلکه بیشتر در موضوع تهاجمی، این معنای جهاد است. آن وقت این جهاد را شما کانالیزه کنید به صنعت، به علم، به معرفت، به سیاست و به همه کارهای بزرگ، می بینید جواب می دهد و جواب داد. جهاد خودکفایی جان گرفت، سرپا ایستاد و آن کارهای بزرگ انجام شد (ارتش کلمه طیبه، ج2، روز نیروی دریایی مورخ 7/9/1387، ص 105 الی 106).
ارتش و آمادگی رزمی و دفاعی
حقیقت این است که ارتش، یک فرصت بسیار خوب به دست آورد و آن فرصت، جهاد مقدس بود. اگر در دنیا ارتشی باشد که جنگ را در میدان های واقعی نبرد تجربه نکند و فقط در کتاب ها و کلاس ها و از زبان این و آن درباره جنگ بشنود، این ارتش، یک ارتش واقعی، یا لااقل یک ارتش سرافراز نیست. اما آن ارتشی که جنگ را با پوست و گوشت و استخوان سراسر حیات خود، آن هم نه یک روز و دو روز، بلکه بیش از هشت سال، لمس می کند و خود و همسر و فرزندان و خانه اش، با جنگ و حوادث جنگ آمیخته می شوند و همه آنها از مصائب آن متاثر میگردند – به خصوص جنگی که در راه تجاوزطلبی و افزون خواهی و توسعه متصرفات و قلمرو نیست، بلکه جنگی در راه دفاع از ملیت و کیان کشور و دفاع از اسلام و انقلاب و شرف ملت ایران است - یک ارتش واقعی، آبرومند و سرافراز است (ارتش کلمه طیبه، ج1، مشروح رهنمودهای مورخ 24/1/1373، ص 182).
ارتش و آموزش های تخصصی
در همین نیروی هوایی روزی بوده که همافر و افسر فنی ما قدرت تعمیر هواپیمای «اف-4»، «اف-5»، «اف-14» را که با پول این ملت، خیلی هم اعیانی خریده بودند، نداشت. این را من بارها گفته ام، حالا شما جوان ها هم بدانید مجموعه قطعه ای که مثلاً بیست تا، سی تا پیچ و مهره و قطعه ریز در آن هست، سربسته داخل هواپیما می گذاشتند و به آمریکا میبردند و قطعه جدید می آوردند! یعنی به افسر فنی ما اجازه داده نمی شود این قطعه را باز کند و ببیند درون آن چیست. ما از آنجا به اینجا رسیده ایم که امروز این نشاط و امید و توان را در خود می بینیم که فلان موشک حساس را بسازیم، فلان موشک حساس را تبدیل کنیم و از فلان هواپیما استفاده بهینه کنیم. از این نمونه کارها که در چند سال اخیر صورت گرفته فراوان است (ارتش کلمه طیبه، ج2، بازدید از دانشگاه شهید ستاری به مناسبت روز ارتش مورخ 28/1/1384، ص 13 الی 14).
 
 
ارتش و دانش و فناوری
... همه جای دانش مرغوب و مطلب است، در این هیچ تردیدی نیست، لکن در تحقیقات و کارهای علمی، یک منطقه اختصاصی مربوط به ارتش جمهوری اسلامی ایران داریم، بنابراین باید نگاه ویژه ای بکنید به تحقیقات علمی مرتبط با مسائل ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسائل فنی سلاح، مسائل تاکتیکی، مسائل سازمانی و مدیریتی، در همه این زمینه ها نگاه علمی بکنید (ارتش کلمه طیبه، ج2، دیدار با نخبگان ارتش در دانشگاه شهید ستاری، مورخ 2/8/1386، ص 72).
ارتش و نوآوری و خلاقیت
نیروهای مسلح – چه ارتش، چه سپاه، چه بسیج، چه نیروی انتظامی – روز به روز باید خود را نیرومندتر کنند، نوآوری یعنی این. نوآوری فقط در ساخت سلاح و تجهیزات نیست. اگر چه نوآوری در ساخت و ابتکار در به وجود آوردن روش های جدید تسلیحاتی یکی از نوآوری های مهم است، اما نوآوری در آموزش، نوآوری در سازماندهی و تشکیلات، نوآوری شیوه های پشتیبانی، نوآوری در دستورالعمل های رزمی، همه اینها لازم است. گام های بلند بردارید، گام های محکم بردارید، به سمت هدف های روشن با قوت و قدرت حرکت کنید، خودتان را نیرومند کنید. این دژ و این حصار را برای ملت بزرگ ایران اطمینان بخش تر کنید. (ارتش کلمه طیبه، ج2، مراسم مشترک نظامی، مورخ 12/2/1387، ص 94).
ارتش و دفاع مقدس
یکی از کارهای بسیار لازم در همین دانشگاه ها و در محیط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به خصوص نیروهای مسلح آشنایی روزافزون با دوران دفاع مقدس است. دوران دفاع مقدس یک دوران معمولی نبود. یک دوران عادی نبود. (7/7/95)
فیضیه ارتش
جوان‌های عزیز! فردای این کشور مال شما است . جوان‌های دیروز وظیفه خودشان را انجام دادند. حدود 30 یا 35 سال پیش، در همین دانشگاه( دانشگاه افسری ) تعبیر کردند. فیضیه ارتش درست هم هست ؛ این جا مثل فیضیه ارتش است. (3/8/96)
هویت مردمی ارتش
تعیین روز ارتش از طرف امام (ره) به این معنا بود که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، ارتش را با همین هویت، با همین مجموعه قبول دارد و تأیید می‌کند. خب آن هویت از لحاظ مردم‌شناسی، انسان‌شناسی و تشکیلات‌شناسی قابل تأمل بود. (30/1/96)
اقتدار ارتش
پیغام من به مهم همه عنصر ارتش این است که هر چه می‌توانند این تونایی‌ها (اقتدار) را افزایش دهند؛ هر کس در هر جا که هست، حتی یک نگهبان ساده‌ای که یک پست نگهبانی دارد، می‌تواند در تقویت ارتش موثر باشد. (30/1/96)
نقش ارتش در امنیت کشور
ارتش ممکن است هیچ تحرکی هم از لحاظ امنیتی نداشته باشد، اما هر چه مقتدر‌تر و قوی‌تر باشید، نفس اقتدار ارتش در کشور ایجاد امنیت می‌کند. امنیت کشور را نیروهای مسلح و اقتدار آن‌ها و توانایی های آنها و پر انگیزگی های آنها تأمین می کند. (30/1/96)
 
 
ارتش فکری
من میخواهم به شما این را عرض کنم ، امروز ارتش ما یک ارتش فکری، یک ارتش معنوی و یک ارتش دارای انگیزه های پاک و مقدس است. این خیلی باارزش است. (30/1/96)
ارتش معنوی
ما آدم هایی در ارتش داشتیم و داریم که این ها در عمل نشان دادند که در سطوح بالای معنویتند ؛ یکی‌اش همین صیاد شیرازی ، یکی‌اش همین بابایی . از این قبیل کم نداریم. (30/1/96)
سازماندهی نیروهای مسلح
دشمن هر یک از بخش های نیروهای مسلح همچون ارتش، سپاه ، نیروی انتظامی و بسیج را به نحوی می کوبد تا از درون تهی شوند اما نیروهای مسلح باید ازلحاظ سازماندهی روز به روز قوی‌تر شوند.(20/1/96)
ارتش انقلابی
ارتش انقلابی ملت ایران به تهدیدات استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و توطئه های انگلیس و رژیم صهیونیستی به خوبی اشراف دارد و آماده پاسخگویی و دفع هر گونه تجاوز و تهدید دشمن در دورتر از مرزها هستیم. (7/7/95) 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: صفحه اصلیارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی ارتش روز ارتش رهبر انقلاب بیانیه

تاريخ : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | 21:18 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.